#47 Udržitelné podnikání: Jak přesvědčit firmu?

Mysleli jste si, že je téma udržitelnosti pouze otázka trendu a že za chvíli nadšení pomine? Opak je pravdou! Vědu totiž nelze zmást a vždy se vrátíme k jejím principům. Toto téma je tak důležitější než kdy dřív a firmy mohou mít budoucnost nás všech pod palcem.

udržitelné podnikání dotace digitalizace

Nelze přehlédnout, že slovo udržitelnost je v dnešní době často skloňované. A proč je tedy pro firmy výhodné se tímto tématem zabývat? Spotřebitelé sice hrají velkou roli jakožto konzumenti produktů a služeb, ale firmy jsou těmi, kdo mají v rukách budoucnost a řešení dnešních problémů. Mají totiž největší negativní dopad na zhoršující se životní prostředí. Nestačí se spoléhat pouze na změny „ze shora“. Často společnosti přijdou s inovativním ekologickým řešením problémů dříve a teprve pak se vláda začíná zajímat.

Nelze také s klidem ignorovat změny na trhu a slepě se vůči nim uzavřít. Odpovědné a udržitelné chování přímo zasahuje do podnikání a může ho buď podpořit nebo poškodit v dlouhodobém měřítku. Přechod na ekologičtější způsoby ale zatím s většinou lidí velmi necloumá. Covidová krize nám však umožnila vidět, že pokud opravdu chceme nebo dokonce musíme, dokážeme rychle tvořit velké věci.

To platí bez ohledu na velikost podniků. Zabývání se udržitelností a tvoření „velkých věcí“ možná je známé spíše pro velké firmy, jenže malé a střední firmy tvoří většinu trhu a zaměstnávají velkou část obyvatel. Pro takové firmy je navíc rychlejší zavedení udržitelných aktivit díky jednodušší struktuře. Je tedy dosti pravděpodobné, že právě malé a střední podniky nám mohou pomoci přežít případnou ekonomickou krizi.

A proč by firmy měly investovat do udržitelnosti?

  • Investice se vyplatí! Zjistíte, že máte nižší účty za energie a snížila se spotřeba vody i produkce odpadu.
  • Objevíte skrytá rizika a nové příležitosti.
  • Snadno vyhovíte legislativě – každý rok přibývají nové zákony týkající se životního prostředí.
  • Získáte přístup k „zeleným financím“ – pro podniky by tak bylo jednodušší získat dotace na projekty.
  • Zviditelníte se na trhu! V dnešní době se již hledí i na to, jak firma přispívá ve společnosti, ve které působí. Stoupá poptávka po ekologických produktech nebo službách a lidé jsou hladoví po certifikátech. Důležité pro ně je, aby firmy podnikaly bez využívání dětské a neférové práce, bez testování na zvířatech nebo používání ekologicky škodlivých součástí.
  • Sjednotíte firemní kulturu a posílíte brand image.
  • Stanete se atraktivním zaměstnavatelem! Kvalitní a loajální pracovníci, kteří budou motivovaní kvůli dobrému pocitu z práce, se k vám jen pohrnou. Zvýší se i jejich kreativita.
  • Budete zajímavější pro nové obchodní partnery. Z toho plyne i důležitost reportů, zejména pro větší společnosti.
  • Využijete krize jako příležitosti, oddělí se zrna od plev a firma se stane odolnější a stabilnější.

Pozor na greenwashing!

Říkat a konat není vždy to samé. Firmy by neměly používat udržitelnost pouze jako zastírací manévr a v každodenním chodu pak dělat všechno jinak. Nejde tady sice o dokonalost, která pak zbytečně vytváří tlak a stres, ale i tak věříme, že tato dezinformační marketingová "metoda" nevede k úspěchu.

Zdánlivé překážky

„Udržitelnost je pouze módním výstřelkem.“ Mýtus! Již nejde pouze o tzv. buzzword. Udržitelnost dokonce pomalu přestává být konkurenční výhodou, ale spíše něčím, bez čeho se firmy neobejdou.

Navíc je známo, že první opravdový předchůdce současného pojetí udržitelnosti se objevil již ke konci 17. století v Evropě, zejména se o ní začalo mluvit v Německu, Francii a Anglii. V té době se vyskytl problém s přílišným kácením lesů pro dřevo jakožto zdroj energie. Kvůli tomu se vyvinul koncept udržitelného lesnictví. Dřevo ale později nahradila těžba uhlí, což je jistě jasné, že také není úplně ono. (Flagship, 2015)

„V těžších časech nemáme prostor ani zdroje pro zavádění udržitelnosti.“ Ano, jenže v těžkých časech není možné způsobovat další znečištění životního prostředí, jelikož by firmám mohly hrozit sankce, a také nedokážou prosperovat, pokud je prostředí okolo nich v úpadku. Zavádění udržitelnosti sice nemusí být úplně snadné a obnáší to velké změny a investice, ale rozhodně to stojí za to. Aby firmy nemusely ze dne na den vše překopat, je na místě začít třeba od kanceláří. Pro začátek se můžete zaměřit například na vznik a třídění odpadu nebo na optimalizaci tisku.

Jednou z možností, jak se vaše firma může rozvíjet je digitalizace, a to ať už její zavedení nebo vylepšení, na což je možné získat dotaci v rámci programu Digitální podnik. Díky přechodu do digitalizace například radikálně ušetříte náklady za nákup balíků papíru, ale i v neposlední řadě zvýšíte rychlost procesů.

Myslíme si, že je na čase efektivně propojit byznys a udržitelnost. Zkusíte to také? Pokud ano, dejte nám vědět! My v Cirkulárních dotacích pomáháme firmám získat dotace pro zjednodušení implementace udržitelnosti ve firmách.

Poradit se o svém cirkulárním projektu můžete zde:

PORADIT SE

Eliška

„Snažím se ve svém rozhodování brát v zřetel i životní prostředí, ať už při běžných nákupech nebo v cestování. Velmi ráda pomáhám získávat dotace na smysluplné projekty, které přinesou lepší budoucnost pro nás všechny.“

Publikované články:

Téma článku

Udržitelnost

Máte také cirkulární nápad?

logo MIDACONSULTING

pomáhá ambiciózním cirkulárním projektům získat dotační podporu.

Získejte ji také

Sdílejte tento článek

na Facebook na Twitteru na LinkedIn

Cirkulární nápady

Ať vám neutečou novinky ze světa cirkulárních dotací

Nechte nám svůj e-mail a my se vám ozveme, až bude vycházet nový článek.

zpracováním vašich osobních údajů.

Mohlo by vás také zajímat