#70 Green Deal - jaké změny přináší balíček udržitelných produktů?

Evropská komise vydala na konci března v návaznosti na Zelenou dohodu pro Evropu (Green Deal) nový balík opatření, tentokrát zaměřený specificky na podporu udržitelných produktů. Balíček významně ovlivní textilní průmysl, stavebnictví či ekodesign produktů. Jaké změny, a hlavně řešení, naší ekonomice balíček udržitelných produktů přinese?

Již v rámci Akčního plánu pro cirkulární ekonomiku byla představena pravidla, která prosazují větší šetrnost výrobků k životnímu prostředí, jejich cirkularitu a energetickou úspornost během celého životního cyklu. Právě akcent na produktový ekodesign a cirkulární byznys modely jsou dle Evropské komise řešením pro snížení podílu produkovaných emisí a větší surovinovou nezávislost. Tyto principy jsou dále rozvíjené v novém balíčku udržitelných produktů:

Nová cirkulární strategie pro textilní průmysl

udržitelná móda.jpeg

V rámci balíčku udržitelných produktů Evropská komise představila novou strategii, která má bojovat proti fast fashion, poradit si s textilním odpadem a zajistit, aby byly při výrobě dodržena sociální práva. Tato strategie zajistí lepší využitelnost textilních látek a použití kvalitnějších materiálů.

Nastavení konkrétních požadavků a cílů na poli Evropské unie je nutností k dosažení cílů klimatické neutrality Unie, a právě proto balíček udržitelných produktů spatřuje světlo světa.

Věděli jste, že se ročně v Evropské unii vyhodí 5,8 milionů tun textilu a jeho individuální spotřeba je zodpovědná za 4 - 6 % celkové uhlíkové stopy EU? Proto je nezbytné problematiku textilu řešit jak na nadnárodní úrovni tak i na úrovni jednotlivých firem a spotřebitelů. Více zde.

Posílení cirkularity stavebních produktů

Cirkulární stavby - budovy.jpg

Balíček udržitelných produktů se dále věnuje posílení vnitřního trhu se stavebními výrobky. Emise ze stavebnictví zaujímají až 35 % z celkových emisí EU. To rozhodně není nízké číslo, a právě vyšší účinnost materiálů by mohla ušetřit až 80 % těchto emisí.

Dalším problémem ve stavebnictví je tzv. vtělený uhlík, který má nejvyšší zastoupení ve stavebních materiálech a konstrukcích. Typickým stavebním materiálem s vysokým podílem vtěleného uhlíku jsou například: kovové panely, sklo, sloupy, izolace, podlahy a další. I přes tato fakta balíček nepředstavil právně závazné ekologické požadavky pro stavební výrobky.

Větší ochrana spotřebitelů proti greenwashingu

V neposlední řadě balíček obsahuje návrh nových pravidel, která motivují spotřebitele k zelené tranzici. Spotřebitelé tak budou muset být ze strany firem více informováni ohledně udržitelnosti jednotlivých produktů a budou lépe chráněni před greenwashingem. Greenwashing je tzv. lživá reklama. Téma greenwashingu jsme s vámi sdíleli v minulém článku, kde jsme poskytli 5 rad jak se mu firmy dokážou efektivně vyhnout. Pokud jste nečetli, přišli jste o hodně!

Náš tip – ať už jste firma nebo spotřebitel, vždy si při nákupu spotřebního zboží pokládejte otázky:
  • Co konkrétně nákupem daného produktu získám?
  • Co a koho podpořím?
  • Nelze daný materiál nahradit jiným, který mám už k dispozici nebo kvalitnější alternativou? 

Přísnější nároky na ekodesign produktů a digitální pasy výrobků

ekodesign.jpeg

Ani požadavky na ekodesign produktů Evropská komise v rámci balíčku udržitelných produktů nevynechala. Výrobky, na které se bude legislativa vztahovat, by měly být odolnější, snadno opravitelné, energeticky úsporné, recyklovatelné a mělo by je jít snadno modernizovat, aniž by spotřebitel musel kupovat výrobek zcela nový. Veškeré regulované produkty budou mít tzv. digitální pas. Tento informační systém ulehčí opravy výrobků, jejich recyklační proces a usnadní i jejich sledování v oběhu. 

Uvažujete o přechodu z lineárního byznys modelu na cirkulární? Ozvěte se nám a my vám pomůžeme najít nejlepší možnosti financování vašeho projektu! V cirkulární dotacích totiž nejsme žádní nováčci! Ba naopak, tomuto tématu se dlouhodobě věnujeme.

PORADIT SE

Milan

"Ekologický pohled na byznys je v mojí DNA. Věřím, že právě v cirkulární ekonomice je budoucnost firem. Podle cirkulárních principů mohou totiž firmy vytvářet takové produkty, které zákazníkovi umožní pocítit, že dělá něco nejen pro své zdraví, ale i pro zdraví naší planety."

Téma článku

Green Deal

Máte také cirkulární nápad?

logo MIDACONSULTING

pomáhá ambiciózním cirkulárním projektům získat dotační podporu.

Získejte ji také

Sdílejte tento článek

na Facebook na Twitteru na LinkedIn

Cirkulární nápady

Cirkulární kafíčko

Ať vám neutečou novinky ze světa cirkulárních dotací, nechte nám svůj email a my vám budeme pravidelně zasílat nejnovější články.

Přihlášením souhlasíte se zpracováním vašich osobních údajů.

Mohlo by vás také zajímat